2020. március 20., péntek

Gyógytestnevelés

Kedves Diákok!

Mára küldök Nektek egy videót sportágtörténeti ismeretekkel. A videót figyelmesen hallgassátok meg, úszással kapcsolatos ismereteket hallhattok és láthattok. Kérlek Benneteket, hogy figyelmesen nézzétek meg, mert a következő alkalommal ehhez kapcsolódó feladatlapot fogok küldeni Nektek!

A videó megtekintéséért katt ide:



A következő feladat:

Olvassátok el az egész oldalt és után kezdjetek a feladathoz!!!!

Feladatok: Helyezkedj el szabadon az udvaron, kertben. Vagy csak a másik szobában.
1.Térdemeléssel futás helyben, nagy intenzitású (amilyen gyorsan csak tudod) 30 térdemelés. Számold közben.
2. Sarokemeléssel futás helyben, nagy intenzitású. 30 db. Számold közben.
3. 10 db 4 ütemű fekvőtámasz
4. Páros lábon szökdelés helyben páros karú körzéssel előre 10x.
5. Pároslábon szökdelés helyben páros karú körzés hátra 10x.
6. 5db fekvőtámasz
7. 0,5 kg súllyal (egy kis üveges víz): zárt állásból ugrás kosárlabda alapállásba (hajlított terpeszállásba) nyújtott karú lendítéssel magastartásba, két kézzel fogod a súlyt magad előtt és onnan indulj 10x.
8.Beszaladsz a házba és alaposan kezet mosol. Majd kiszaladsz újra, vagy át a másik szobába.
9.Beszaladsz a házba és leülsz egy székre 10x.
10. Harántterpeszben váltott lábú szökdelés 10x.
+1 Beszaladsz a házba és felpattansz apu, anyu hátára.
 😊 A +1 feladat: javaslom először mond el nekik mi a terved illetve ha a fizikai adottságok nem teszik lehetővé akkor anyu, apu ugrik a Te hátadra 😊           ( kihagyható feladat)

Feladat végrehajtása: udvaron. 
Kell 10-11 papírlap. Minden lapra ráírsz egy feladatot külön-külön, majd megfordítod, hogy ne lásd mi van ráírva és összekevered. Az udvar különböző pontjain elhelyezed a lapokat (teszel rá egy kavicsot), úgy, hogy ne lásd mi van ráírva. Nem kell eldugni! Az már level 2. Kijelölsz egy helyet, ami az indulási pont és tetszőleges sorrendben odafutsz a lapokhoz megfordítod elolvasod és teljesíted. Ha kész mehetsz tovább. Feladat vége, ha az összes feladatot teljesítetted. Lehet versenyezni a szüleitekkel vagy testvérrel, de akár saját magatokkal is. Ebben az esetben mérjétek az időt. Arra figyeljetek, hogy a lapokat mindig ugyanoda tegyétek. Persze lehet, hogy más feladat kerül arra a helyre. A feladat előtt mindig végezzetek egy kis bemelegítést.
Vonjátok be a szüleiteket is!

1. Kifejezéspárok

2. Állati 

3. Szövegértést fejlesztő feladatlap


A csillagok

Egy tiszta, Hold nélküli éjszakán szabad szemmel megközelítőleg 2 és fél ezer csillagot láthatunk az égbolton. Távcsővel ez a mennyiség eléri a több milliót is.
A távoli csillagok a Naphoz hasonló, forró gázgömbök. Felszínük hőmérséklete több ezer fok, belsejükben azonban több millió fokos meleg is lehet.
Némelyik csillag több ezerszer erősebben sugároz, mint a Nap, némelyik csillag pedig gyengébben.
A csillagok belsejében felszabaduló energia atommagfúzióból származik, abból a folyamatból, melynek során hidrogén atommagok hélium atommaggá alakulnak át. Ennek a majdnem kimeríthetetlen energiaforrásnak köszönhető a csillagok hosszú élete.
A csillag belsejében felszabaduló energia a felszínre áramlik, a csillagok felszíne pedig ultraibolya-, röntgen-, részecskesugárzás, illetve fény-, hő- és rádióhullámok alakjában sugározza ki azt. Néhány csillag élete végén hatalmas robbanás közepette pusztul el. Ami megmarad belőle, az egy szuper sűrű gömb.
Miért színesek a csillagok?
Azért, mert nem egyforma melegek. Legforróbbak a kék színűek, megközelítőleg tízezer fokosak. Ilyen például a Nagy Göncöl rúdjának végén lévő csillag. Hűvösebb csillagok a fehér, sárga, vörös színűek. Vörös színű például a Bika csillagkép legfényesebb csillaga, az Aldebaran. Ezen a csillagon körülbelül 3 ezer fok meleg van.

1. Tegyétek igazzá a mondatokat!                                                     
Távcsővel száz csillagot lehet látni.
__________________________________________________
A legforróbbak zöld színűek.
__________________________________________________
A csillagban felszabaduló energia a belsejébe áramlik.
__________________________________________________
 2.
Gyűjtsétek ki a szövegből, milyen színűek lehetnek a csillagok! 


3. Fejezzétek be a mondatokat!
A távoli csillagok a Naphoz hasonló ____________________.
A hidrogén atomok __________________ atommaggá alakulnak
át.
Színük különböző, mert ____________________________.
Vörös színű például a ___________ csillagkép legfényesebb
csillaga, a ___________.

 Az elkészült munkákat kérem az olvasás füzetbe megoldani és lefényképezve elküldeni a megadott címre. 
1. Összekeveredett mondatok

2. Szókártyák

3.
                                                                Mióta használunk zsebkendõt?


Képtalálat a következőre: „keszkenő”


A zsebkendő és a nátha viszonyában az elsőbbség kétségtelenül a nátháé. Még ha őseink edzettebbek voltak is, mint mi, s nem is utaztak zsúfolt villamosokon, akkor sem valószínű, hogy a jégkorszakot nátha nélkül úszták meg. Zsebkendőről azonban csak a római korban van tudomásunk, már amennyire ilyen néven lehet említeni egy olyan kendőt, amelyet zseb hiányában a tógájuk (vállon átvetett lepelszerű ruha) öblében hordtak a férfiak, s amelyet nem is orrfúvásra használtak. 
Az egyik kendőjükkel a verítéküket itatták fel a homlokukról, a másikba a szájukat törülték. 

Keszkenőjüket lobogtatták a színházban, ha tetszett az előadás. Kendővel jelezték a cirkuszi játékok kezdetét is.Vagy abban az időben nem fújtak orrot az emberek? Volt erre a célra is egy kis vászondarab, amit a nyilvánosság előtt nem illett használni.
A vélemények megoszlanak arról, hogy Európában mikor jelent meg a zsebkendõ. XV. századi olasz festményeken már látható az elõkelõ hölgyek kezében. Ez azonban még csak kézkendõ.
 Ebből keletkezett a keszkenő szavunk.

Sokáig divat volt a csipkés, arannyal-ezüsttel hímzett díszzsebkendő. Ezután következett csak az egyszerû textil zsebkendõk korszaka, amelyeket már kimondottan orrfújásra használtak.
A megnyugtató megoldást a japánok találták fel. Ők papír zsebkendőt használtak, amit azután tűzbe dobtak. Ezt orrtörlésre találták ki, de a kéztörléstől a szemüveg tisztításáig sok más célra is használható. Elég hosszú időbe került, míg ez az ésszerű találmány meghódította a világot.


1.  Írjátok le a füzetbe a kérdésekre a válaszokat!

     Melyik korban említik elõször a zsebkendõ elõdjét? 
                                                                                           
     Miért nem nevezhetjük ezt még zsebkendõnek?
     Mikor jelent meg Európában a zsebkendõ?
     Kik találták fel a papír zsebkendõt

2.  Kedves Lányok! Tervezzetek magatoknak "keszkenőt" 
    Kedves fiúk! Tervezzetek magatoknak dísz zsebkendőt! 

Az elkészült munkákat kérem lefényképezve elküldeni a megadott címre.